el sueco

ett kort inlägg.

Det har varit så konstigt de senaste dagarna. Jag har träffat fem olika personer som kunnat prata mer eller mindre svenska. Bland annat en lärare som pratade helt flytande för att han bott i sverige.
En kompis som ska flytta till finland och som har en finsk flickvän. En kompis som har en svensk pappa och som berättade att det finns abba-sill att köpa här! oh vilken lycka!
Sen ett par som bara kunde några ord, men ändå.
Har två tjejkompisar som blivit antagna till ett utbytesår i lund nästa år. Såklart fick jag frågan; "Vad kan man göra i lund?" Ja vad i helvete kan man göra lund? Känns som det enda jag gjorde var att festade och pluggade. Och flydde till malmö.

Igår var jag och Mariaisabell på skönhetssalong för att torka håret. Ja, för att TORKA håret. Det hela sköttes proffisonellt med fön och rundborste. Jag har inte sett en så hemskt rolig frisyr sen jag gjorde ett horn på min syster när hon var 8 och jag elva eller så. Tyvärr är min kamera trasig så jag kan inte dela med mig av komiken i hela situationen. Jag såg ut som jag kom direkt från en 80-talsmaskerad. De är sjuka i huvudet med renigheten också. Hon schamponerade mitt hår tre efterföljande gånger. Så nu kliar min känsiga hårbotten som aldrig förr.

Men det är normalt för venezuanerna. Det här med renlighet. De tvålar också in sig minst tre gånger när de duschar. Och man måste smörja in hela kroppen med lotion minst tre gånger om dagen.
De tycker att vi européer luktar illa och tror inte att vi duschar mer än engång i veckan för att vi inte stinker parfym. De använder så mycket parfym att man inte kan andas i omklädningsrummen. Apropå omklädningsrum. Venezulaner är ganska pryda. Alla omklädningsrum har omklädningsbås och duschbås, som man stänger in sig i, så ingen behöver se någon in på bara huden. De tittar ganska konstigt på mig när jag klär av mig helt öppet. Kan också vara för att hela jag är penetrerad med metall på konstiga ställen).
Samtidigt som kläderna de tar på sig är så tajta och urringade att de ändå visar massvis av hud.
Det är förbjudet att bada topless på stranden. Samtidigt som stringbikini är normen.
Det förvirrar onekligen. vad är okej att visa, och vad är inte okej?
Jag har iaf fått höra att det inte är okej att inte raka sig. Det är jätteäckligt med hår, på kroppen. Men på huvudet ska det helst vara så mycket som möjigt.


bara en liten reflektion.

Feliz fin de semana!
//Petra





Kommentarer
Postat av: M

Men hur är läget i landet? Skulle vara intressant att höra dig bekriva hur stämningen är nu efter de senaste dagarnas konflikter./M

2008-03-08 @ 09:25:54
Postat av: camilla

du skulle kräft en kamera isf mobil. du kunde lcokat honom med bikini bilder :P fy fan vad roligt att du ringde i ferdags... skype är på g. i promise, annsrs har rickard sat att jag kan komma dit. men det är
mindre lockande...ja venezulaner är verkligen en klass för sej. har ej hunnit smälta kulturen ännu.

2008-03-10 @ 08:32:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0