Cuyagua es un paraiso

Vi gick upp tidigt i torsdags. Halv sex ringde alarmet och ute var det kolsvart. Kl sex hade det ljusnat och vi väntade på bussen som skulle ta oss till chacaito. Däfifrån blev det metron fram till la bandera och klockan hann bli sju. La Bandera är en fattig stadsdel där man tydligen kan bli rånad. Hilda berättade att vi inte skulle ta emot några paper då dessa kunde vara fulla med droger och att man kunde bli påverkad direkt och rånad. Verkar jättekonstigt. Men men det gick bra att ta sig till bussterminalen. Där satte vi oss på en buss utan luftkonditionering, betalade 7000 bolivares (17 kr). Efter cirka tre timmar var vi framme i Maracay och en enorm bussterminal. Nästa buss var om möjligt ännu mindre och ännu trängre. (särskilt med all vår packning) Dessutom var den full och jag fick sitta mellan två män längst fram. Tur var nog det för resan gick på slingrande vägar upp för berg och ner för berg. Och jag hade blivit mycket åksjuk om jag inte sett vägen. Överallt fanns det små minnesställen med levande ljus och kristna bilder efter folk som omkommit påå vägen. Två timmar senare var vi framme i Ocumare de la Costa. Därifrån skulle vi ta ytterligare en buss. Men den skulle inte börja gå en på ett par timmar så vi bestämde oss för att ta en taxi. Tänkte först att vi skulle handla med oss lite mat men tyckte det verkade jobbigt att släpa på och enligt chafören skulle det vara möjligt att handla på stranden.
314172-36

Vi åkte till en helt fantastisk strand. Inte så stor men med en ren sandstrand och massa palmer. Det fanns också en flod i närheten som hade klart och kallt vatten. Det var mest venezulaner där. Men det fanns inget att handla förutom läsk i en kiosk. Eftersom vi inte ätit på hela dagen och klockan hunnit bli tre bestämde Lina och jag oss för at gå till Cuyagua. Det var kanske tre kilometer dit och vägen var full av myggor och stekande sol varvat efter varandra. När vi väl kom dit var det siesta och det enda som var öppet var en liten kiosk med hutlösa priser och en spritbutik Så vi har levt på 5 tomater, kex, en burk tonfisk och 3 liter sangria( kyls med is i en kylväska) i tredagar.
Värst var det för Lina som är vegan. Men hon hade lite extra frukt med sig. Kajsa köpte arepas som var friterade och lite chips. Jag blir inte hungrig när jag dricker så jag klarade mig ändå. Dessutom tror jag att jag är lite sjuk så jag har inte haft så mycket aptit. Har iaf dragit på mig en enorm förkylning.
image40

När vi kom tillbaka från den lilla, lilla byn hade kajsa satt upp tälten. Vi badade i det varma vattnet. Måste ha varit 25 grader. Vågorna var höga och det var helt underbart. Jag hade kunnat bada hur länge som helst om jag inte fått så ont i ögonen. Kajsa raggade upp en kille med surfbräda men jag tyckte inte det var sååå viktigt. Fanns inga brädor att låna så det blev ingen surfing den här gången. Vi hittade kokosnötter som marco, en kille vi träffade öppnade. Kokosmjölken smakade inte kokos utan var mycket god.  Efter en natt med få sovtimmar pågrund av det hårda underlaget gick jag upp tidigt. Tog ett morgondopp och pratade spanska med Marco som inte kunde någon engelska. Det fanns mycket myggor och inga toaletter. Vi tog det lugnt hela dagen. Badade, läste och övade spanska. På eftermiddagen satte det igång att regna ordentligt. Jag gick runt i bikini och ?dushade?. Sedan blev det så starkt regn att det gjorde ont och blev kallt så jag gick ned i havet där vågorna var närmre två meter. Plötsligt blåste en palm omkull vilken sedan blev plundrad på kokosnötter. Det luktade svavel något enormt och det blixtrade så att jag inte vågade vara kvar i vattnet. När ovädret hade lagt sig klättrede vi bokstavligen upp på en klippa och tittade på utsikten över stranden.
314172-37

Sedan drack vi mer sangria och altt eftersom fredagskvällen gick dök det upp massa människor som skulle spendera helgen på stranden. Vi spenderade kvällen med några venezulaner och ungrare. Spenderade ännu en nästintill sömlösnatt på ömmande höfter och med en igentäppt näsa. I
314172-38

dag har vi rest hela dagen. Jag köpte en kanelbulle med ost på(?) i Ocumare som färdkost. Väl hemma har jag nu ätit kinamat och snart ska vi se på film. Det var en härlig utflykt men det ska bli underbart att slippa myggorna och att sova på stranden utan sovsäck. Hoppas allt är bra. Ska försöka komma mig för att mejla imorrn.


Besos!
Mer bilder på bilddagboken snart.

Kommentarer
Postat av: [email protected]

hej, fatatde inet att det var olika stycken att kommentera , känner mej smått berusad ;), ha det fint hjärtat

2007-09-10 @ 14:00:04
Postat av: haplo

waow, du var på stranden, ute i havet när det åskade o regnade? det låter så sjukt coolt. kan se det framför mig som en otrolig tavla :)
Stackare, har jag även smittat dig? alla är typ förkylda här <=)

2007-09-16 @ 15:46:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0