En Avíla hay montañas muy altas.

Efter det att vi utsatt hela huset för en attack med post-it lappar. (metod för att lära oss spanska.) bestämde vi oss att det var dags att ge oss av. Vi hade fixat lunchmackor och vattenflaskor. VI frågade Hilda hur man lättast tog sig nationalparken avíla. Hon föreslog taxi och sa att vi måste ta på oss mer kläder eftersom det var kallt uppe på toppen. När vi bytt om begav vi oss mot bussen (missade att hennes man redan ringt en taxi.) Vi åkte metrobussen och sedan metron. Dessa kan åkas på samma biljett vilket är mycket prisvärt (typ fem kr). sedan gick vi från metrostationen. Svetten nästan rann. Det var mycket varmt och bara uppför. Väl uppe vid el telefurico (linbanan) var vi helt slut. Linbanan var som en vanlig skidlift och tog oss dryga 2000 meter överhavet upp på bergskammen.
image31
Jag fick lock för öronen pga av höjdskillnaden. Färden var på en hisnande höjd över en grön djungel. Väl uppe på bergen som ligger mellan Caracas och havet var det precis som hilda sagt, ganska kallt. Tyvärr var det ganska molningt och vi var bokstavligen talat uppe bland molnen.

314172-30

Kändes som en tät dimma Detta faktum gjorde utsikten ganska begränsad. Dessutom ska man ju komma ihåg att det är regnperiod. Såklart började det spöregna. Vi tog skydd under en kiosk i ungefär en halvtimma innan vi bestämde oss för att åka ner igen. Lite besvikna. Vi hade tänkt gå längs bergkammen. Vi hade till och med läst på om alla giftormar som finns där.
314172-27

När vi tittat på kartan hade vi till och med funderat på att gå ned. Men det verkade väldigt långt. Det finns dock vandringsleder och platser man kan övernatta på. Men detta var inte att tänka på utan regnkläder.
314172-28


Linbanan var tydligen stängd vid dåligt väder så vi fick återigen uppleva en venezulansk tradition; att köa. Jag är redan bättre på det. Tur att man avancerar på någon nivå. (går ganska knackigt med spanskan, och ja, jag är lite bitter)
image33

Väl i linbanevagnen igen började några venezulaner prata med oss. Var vi kom ifrån och så. Sedan när vi skulle påbörja våran vandring ner mot centrum igen stannade samma familj och frågade om vi ville ha skjuts. De skulle till sambill(Köpcentrumet där vi var igår.) för att gå på bio. Vi tyckte det lät som en god idé och trängde in oss i bilen. De berättade att de bodde 11-timmars bilresa från caracas men var där ganska ofta. De berättade att sambill var det näst största köpcentrumet i sydamerika. Visst tyckte jag det var stort, men inte så stort. Vi drack varsin stor latte (komiskt att kalla en 2 dl latte för stor.) och kollade på lite brädor.

Sen bestämde vi oss för att åka hem. Stannade i baruta och handlade lite. När vi väl var hemma var klockan över sju och Lina hade redan kommit. Och vi som hade tänkt städa. :S Men nu blev det som det blev. Vi hadehögläsning ur harry potter på spanska och översatte allt vi inte kunde. Kom väl typ två sidor. Sen orkade vi inte mer. Annars läser jag spansk cosmopolitan. Haha jag kommer vara ett freak när jag kommer hem om det fortsätter såhär. :P

Besitos//Petra


Det vore fint om jag kunde få mammas och pappas mejladresser. Jag vet inte vilka ni använder?


Mitt nya mobilnummer är av en slump ganska likt mitt gamla. (0412- 6301 777) OCH det finns en tamagothi i min mobil! :D

KOmmer lägga upp fler bilder på bilddagboken.

Kommentarer
Postat av: camillus

hej söten! alltid lika kul att läsa om dina äventyr. kanske kan ta med tält? eööer sånt om ni ska övernatta där..fast det kanske finns mer änb gift ormar...jävligt fina bilder..haha harrypotter trodde inte att han fanns på spanska.. sköt om dej puss

2007-09-05 @ 15:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0