Estoy una bébé, pero aqui creco un poco cada minuto.

 

Jag är en bebis. Det sa iaf hilda när jag avslöjade min ålder. Lite iten känner jag mig allt. Jag hittar inte och jag kan inte språket. Men jag lär mig. Så mycket nya ord hela tiden. Och så många gamla som man glömt. Jag har dock fått beröm för min skolspanska av både Hilda och hennes dotter Mafe. Jag förstår ju ganska mycket. Bara jag får lite tid på mig.

314172-5

 

Vaknade vid soluppgången imorse, alltså vid kl 6. Sov nästan 10 timmar. Skönt.vid nio fick jag nog av att sitta här inne för mig själv. (de andra har inte kommit tillbaka än) så jag bestämde mig för att gå en sväng. Rädd att gå vilse memorerade jag allt jag såg. Gick ned till trinidad och spatserade runt på gatorna. Jobbigt när man inte är van vid machokulturen. Man behöver verkligen inte vara blond för att alla ska vissla, tuta och skrika efter en.

Jag berättade för hilda igår att jag var blond igentligen. Tu es una chica loca! Skrek hon. Men då hade hon precis tittat på mina piercingar också. Haha. själv blonderar hon håret som så många andra här.

 

Trafiken var galen och jag hade lite svårt att ta mg över vägarna ibland. I den värsta rusningstrafiken har de trafikpoliser i varenda korsning som dirigerar. Bilarna är gamla och särkert inte ens en tredjedel så miljövänliga som i sverige. Man kan bara se hur det bolmar ut avgaser ibland.

bil

 Vädret var varmt och jag blev helt klibbig. Hittade en hipermercado (stormarknad) där jag handlade lite mat. Blev lite krångel i kassan eftersom jag inte hade mitt pass med mig. Men jag fick ange mitt passportsnummer och namn (som ingen kan uttala). Jag har iaf lärt mig hur man räknar på pengarna så jag vet vad saker kostar. Köpte vatten vilket var välbehövligt då jag inte druckit något sen jag kom hit. köpte också en papaya för 1000 bolivares (en halv dollar). I varje affär finns det pojkar som packar ned varorna i kassar och bär ut den till bilen i utbyte mot några tusen bolivares. Känns helt bissart.

 

Husen är i väldigt olika skick. En del är fina med stora galler och stängsel och ligger i speciella områden medans vissa är i stort behov av renovering. Detta är ju bara ett tecken på de stora klassklyftor som finns här.

 berg

Det är väldigt vackert trots att det är mitt inne i stan. Överallt tornar gröna berg upp och vackra blommor växer överallt. Jag blev helt till mig när jag såg en livs levande kolibri flygga i ett träd. Nu regnar det och åskar. Det är otroliga mängder nederbörd på en väldigt kort stund.

Men det känns väldigt uppfriskande efteråt.

regn

Har lyckats bli ?vän? med hundarna. Har mutat Bolso (rotwailern) med bröd. Så nu vill han inte anfalla i iaf. Men man måste ryta åt honom för han gillar inte gulligull.

Förutom hundarna har de kaniner och papegojor som kan prata. Men de pratar så sällan att jag inte har fattat vad de säger än. :P När jag påpekade att de hade många djur sa hilda att det var hennes man. Hon ville inte ha några. Men det är förbjudet att ta med pojkar hit för då anfaller hundarna direkt. Tur att jag inte har några sådana planer.

 

Ska ta och äta lite lunch.

 estoy una bébé. pero aqui creco un poco cada minuto. (jag är en bebis men här jag växer lite för varje minut.)

Hasta luego.

//Petra


Kommentarer
Postat av: the Matrix

Jag blir glad av din blogg - du är söt och det låter som att du trivs! Venezuela verkar super =)

2007-08-30 @ 21:55:59
Postat av: Mamma

Det verkar bra det där med inga pojkar på rummet. puss

2007-08-31 @ 19:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0