syntes av cis-cyklohexen-1,-2dikarboxylsyraanhydrid

Eller lite mer generellt Diels-alder reaktion

en elektrocyklisk reaktion.
mycket simpel.

fan. skolan är skittung. och jag ser ingen ljusning. labbat fem dagar i rad vilket innebär lika mång labbrapporter. parallelt med allt annat som skall göras. hinner inte leka. hinner ingenting. trasig. behöver en kram.
föreläsningen imorse var helt nedslående. jag brukar aldrig ha svrt att hänga med. men mannen är det mest opedagogiska någonsin. försök att använda samma tavla i två timmar, rita roterande kordinatsystem och 7 olikritade magnetfält i varje ch sedan urskilj något försåeligt.
det roligaste var när han kläckte ur sig. "sådärja nu har jag förklarat det här med dekopplad resonans på ett enkelt sätt" varpå hela kursen börjar asgarva och han förstr mindre än vad vi gjorde tre sekunder tidigare. Han förstår inte ens frågrna som lyder. "ursäkta. kjag förstår inte ett dyft. kan du ta om det viktigaste." som någon kläckte ur sig. men det var ju lönlöst. jag ska fan sluta gå dit. ger mer att stirra på en vägg. (eller läsa i boken)
men först lite mer på labbrapporterna. labbarna är helt sinnessjuka. vi an inte ens skoja. igår när vi åt lunch sa ingen ett ord på 20 min. (tiden föråteroppskokning vi fick att äta på) så for något går dåligt håller alla på att bryta ihop.

roligare var det med lennart idag, även omdet är mycket..han  pratade massa om diazofärgämnen. som jag är proffs på. :) gjorde projektarbete om dessa på gymnasiet. och nu tas det up på mellan kursen i organisk kemi. :) grymt. de tillsätts som färgämnen i livsmedel men har varit förbjudna eftersom de är cancerogena. men i och med att v gick med i EU 94 blev de tillåtna som tillsatser i godis och läsk. Ut ur EU säger jag bara återigen.'
svåra att syntetisera dock.

och alla försvinner en efter en.

Imorgon kommer jenny!
:D ska blir roligt. synd bara att jag måste plugga massa. men det fixar sig nog.

men inte hinner man spela något wii heller. :(

skulle ha behövt jobba imorrn. men blir antagligen inget.


fan. det är inte bra. inte alls destruktivitet

om man skulle dricka lite sprit. så att det inte blir något värre.


//P

Kommentarer
Postat av: Jenny

Petra...Jag är hos dig nu! Wiiiieee =)

2007-04-26 @ 22:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback