Chacaito rumble!

Så, igår var det dags för första trippen in till staden. Inte till centrum utan till Chacaito. Centrum eller stadskärnan åker man tydligen inte till. Det är enligt venezulanerna samma sak som att begå självmord. Där BLIR man rånad om man har tur. Annars blir man mördad. Aja. Man ska väl ta snacket med en nypa salt. Hilda tycket ju att jag var helt galen för att jag gick ner i barutas centrum själv. Estas Loca! (då vet hon inte varken att jag gick ända till trinidad, som är nästa stadsdel och nästan fram till universitet.)

Vi tog bussen från plaza bolivar i Baruta. Det finns två slags bussar. Metrobussen som är en förlängning av tunnelbanan. Tunnelbanan som är nu är de mycket stolta över och genomgår just nu en rejäl utbyggnad. Än sålänge finns det bara tre linjer. Men det ska bli tio till år 2010. Jag har dock inte prövat den än. Vi tog istället den ?vanliga? bussen. Den har inga hållplatser eller fasta avgångstider så det är bara ställa sig i kön och vänta. Är det något de gör i det här landet så är det att köa. Och jag som hatar att vänta. Kan nog vara nyttigt för mig.

Man får ropa när man ska av. Vilket inte alltid är så lätt att veta. Eftersom de aldrig ropar upp några hållplatser eftersom de inte finns några.

 

Väl nere i stan gjorde vi manikyr och pedikyr. För lite förtydligande så var vi; jag, Jenny, Kajsa och Elisa, en polsk utbytesstudent som Jenny kände.

manikyr

Jag ville inte göra pedikyr men sattes utan frågor med fötterna i ett bad. Hon fick ett riktigt jobb med mina problemfötter. Hon rotade i min tå och hittade gömda nagelbitar. Det gjorde så ont att jag fick bita mig i handen för att inte skrika, men jag tror hon har lagat den! :D Och jag känner inte igen mina egna fötter. Manikyren var lite skonsammare så jag har fina naglar på händerna med.. Totalt kostade det ungefär hundra kronor och det var det verkligen värt!

314172-17

 

Sedan gick vi vidare. Jag som tyckte det var mycket bilar här! Det var helt galet inne i stan. Jenny berättade att bensinen kostar ungefär 35 öre litern eller man fyller en tank för typ 15 kr.
Då är det ju inte så konstigt att alla åker bil överallt! Alla bilar är dessutom krockade som en konsekvens av det aggressiva körsättet. Det är därför det finns en bilverkstad var 20 meter på alla gator. Alla har bil, och alla kör sönder dem.

Vi gick till en resturang som hette Caracas som hade lite traditionell venezulansk mat men även pizza och pasta.
Jag åt en Arepa som är traditionellt venezulanskt. Det är som typ ett pita bröd som man fyller med allt möjligt. Fanns massor att välja på men jag tog en reina pepito. Den var fylld med kyckling- och avokadoröra. Jag fick ett sådant bröd av Hilda första dagen jag var här. Vi drack smoothies med färska frukter. Jag tog en med Mora (björnbär) fantastiskt gott! Totalt kostade det runt 50 kr.

Vi fixade också ett sim kort till min telefon. Hoppas det funkar nu. Ska testa sen.

314172-18

Kajsa kände sig dålig och åkte hem. Jenny och jag gick vidare och hon tipsade om alla bra uteställen som fanns. Om ställen med latinamerikansk musik ställen där man kunde dansa till annan musik än salsa och merengue. Vi gick till ett ställe som såg lite hawaii-inspirerat ut och drack exotiska drinkar. Sedan dök flera av jennys vänner upp och vi hade mycket trevligt. De frågade mig massor om vad jag gjorde här och varför jag valt venzuela. Alla är väldigt anti-chavez så jag berättade inte om min politiska inställning. De sa att Petra var ett vanligt namn bland fattiga här. Well, jag är ju fattig så. men jag kontrade med att Petra minsann var ett av världens sju nya underverk.

314172-19

Alla blev mycket imponerade av min tatuering. Tack Rickard och Camilla! <3

 

Vi ett tiden valde vi mellan att gå vidare ut eller åka hem. Eftersom båda var trötta och vi inte visste något bra ställe i närheten tog vi en (bucklig) taxi hem.

Det var en trevlig kväll men med alldeles för mycket intryck och avgaser. :P

 

Idag ska jag öva spanska.

 

//Petra

 

Ps. Det är så kul med alla som bryr sig och som pratar med och peppar mig på msn. Utan er skulle det vara så jävla mycket jobbigare och jag skulle känna mig så långt borta. Jag saknar er och ni betyder massor. ds


Kommentarer
Postat av: haplo

du är fan så jävla cool, du är min idol :)
har btw kommit hem från skogen idag, överlevde florostik-exkursionen med muppar med luppar, visade sig att de inte var så insnöade som jag trott, o nästnästsista natten fylledäckade jag ^^
dessvärre var jag en av de 2 som faialde tentan så ajg har omtenta om en vecka, jag vet; jag schuuuger ^^

2007-09-06 @ 19:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0