Viaje a Rio Caura

Nu har det varit dött alldeles för länge. Beror på att jag varit bortrest. Vi åkte till djungeln över påsk.
En extraordinär upplevelse! Planerna började redan på fredagens fest. Victor, en fransk kille som bor hos Gonzalo med några av utbytesstudenterna, hade kommit tillbaka och planerade en resa till Rio Caura. Vi bestämde att han skulle köpa våra bussbijetter på lördagsmorgonen och bestämde vem som skulle handla vad. Vanligtvis när man åker till djungeln åker man på en tur med en guide och ofta ingår måltider och sovplatser. Men eftersom Victor varit där vid ett flertal tillfällen fick han vara guide och vi skulle sjäva ta med oss all mat och utrustning vi kunde tänkas behöva. Killarna hade gaskök som vi kunde använda och lördagen spenderades med att handla mat (soyakött och linser) samt en hammaca (hängmatta) Sen begav jag mig tillsammans med fina david till terminal orriente klockan kvart över sju när bussen skulle gå vid åtta. (man ska vara där en timma i förväg) Vid tjugo i åtta anlände Alex , Victor och hans Flickvän Karen, den ända venezulanen som var med på resan. Hon pratar flytande svenska eftersom hon har varit i sverige som utbytesstudent (för sex år sedan). Bussen var iaf försenad och vi kom iväg vid nio. Klockan fyra på morgonen anände vi till terminalen i ciudad bolivar. Vi lyckades hitta en minvan som vi åkte med två och en halv timma för att sedan byta til en fulbuss och åka med den i ytterliggare en och en halv timma innan vi anlände till den lilla byn Maripa. Byn ligger recis vid floden Caura och har ett invånarantal på runt 500. Hittade ett empanada ställe där de andra åt sina äckliga empanadas medan jag knapprade apelsiner jag hittat i en fruteria bredvid. Medans vi pratade med lokalbefolkningen som hängde där för sin morgon öl (klockan ni) Vi letade efter någon som kunde köra oss med båt på floden. Förhandlade med massa folk men alla var ganska dyra. Det var en konflikt med mannen som hade bensinstationen och var väldigt korrupterad som gjorde att det var svårt att få tag i bensin. Vi hittade en Posada där Kommunist partiet PCV hade sitt högkvarter och de hade möte när vi kom dit. Tyvärr så blev de vädigt tysta när vi kom. vi fick två rum med tre sängar. Sen sov vi allihopa på rad på en av sängarna i ettpar timmar innan vi begav oss ut på byn på ny båtletar jakt. Nere vid floden var det fint och vi stannade där tog några öl i några timmar. Pratade med invånarna och lekte med barnen. Trots att det var mycket puri.-puri (påminner om knott) Vi hittade en båt som kunde köra oss till halva priset. Resten av kvällen spenderades med massa öl, domino, pojkar och dans. Trevligt var det.
Nästa dag (måndag) vaknade vi och gav oss ut på byn för att leta efter Lina, Martin och hans flickvän Helen. När de dök upp fixade vi det sista med vatten inköp osv. sen vid kl två om vi iväg på floden i våran lilla träbåt tillsammans med två indianer som körde.
314172-166

 Vi stannade för lunch och kockan sju anände vi till campamentet där vi spenderade första natten. Utan el och til det otroligt höga elektricitetliknande ljudet av några slags syrsor. Vi hade ett myggnät för lite så jag och lina konstruerade en slags vånings hammaca lösning där jag sov över henne. Till frukost åt vi bröd med tomat rå vitlök och salt. Detta var våran (min, linas och davids) basföda under hela resan. Vi fortsatte båtresan några timmar och anände till el playon. En indianby där det var mycket turister. Som en strand med sötvatten och flera vattenfall.
314172-167



 Otroligt fint. Vi tog det lugnt, badade fixade mat och drack lite (svindyr) öl. Det blev mycket öl på hela resan eftersom det var två tyskar med som hela tiden köpte öl till alla. PÅ onsdagen åkte vi ut på floden efter frukosten för att leta efter ett ställe martin blivit tipsad om. Det skulle vara som en naturlig rutschkana . Vi hittade det inte men klättrade runt ett tag och hittade en liten flod som var otroligt fin. Såg massa fjärilar o ett normt skal av en stor skalbagge. Sedan återvände vi till l playon för att gå uppför i nästan två timmar ( 8 km) och spendera natten vid enorma vatten fall i närheten av indianbyn kuyuwi. Jag såg papegojor och en padda stor som en fotboll. Vi anlände i mörkret men månljuset var så starkt att inga fickampor behövdes. Och överallt surrade elfluggor om kring. Bröt mot min veganism och smakade på kött av lapa (ett enormt råttliknande djur som indianerna jagar)
314172-168

På torsdagen (Min födelsedag!) vaknade jag och den först presenten var en underbar syn av de enorma vattenfallen. Alla sjöng och sa grattis och det var fint. Vi badade i floden och klättrede ut för att få en bättre vy av vattenfallen.
314172-169

Efterfrukostn gick vi ned tille en strand som fanns precis nedanför vattenfallet. Där såg jag något glittra i en liten bäck som rann till den stora floden. Massor av små guldkorn! Häftigt. Vi visste att det fanns mycket guld i området men det var häftigt att hitta. Det var ju klumpar stora som äpplen som vi hötr talas om men ändå.
314172-170

När jag kom tillbaka var det skrivet grattis på fördelsedagen i sanden och under en sten låg en påse med karameller. Så himla fina vänner!
314172-171

Sen åtrvände vi till campet och det var dags att gå ned till playon igen för att spendera den sista natten. Jag Lina och david gick i förväg och stannade för att prata med indianen som bodde halvvägs mellan campen. Där sålden han indianhantverk till turister och vi fick pröva blåsrören som han jagade med. Vi anlände till playon återigen i ljuset av fullmånen. Flera fladdermöss flög förbi mig på vägen ned. I området har de flest arter av fladdermöss i världen. Närmare 200 stycken. Vi lagade middag och till efterätt fick jag en till present. Persikor på burk som pojkarna släpat runt på i närmare en vecka ( 1 kg) fint var det. Ölen i byn var slut och rommen med. Men David gjorde allt för att jag skulle få min födelsedagsfest och tillslut fick vi tag på Indianernas egna alkohol. Jäst yuca. Med en färg av diskvatten och en smak som inte var särskilt mycket bättre. Men vi gjorde tappra försök att dricka upp det. De berättade hur man tillagade den. Kvinnan skördade yucan som sedan pressades i ett speiellt verktyg. För att den giftiga vätskan skulle avdunsta fick kvinnan inte älska men din man på tre dagar. Sedan skulle köttet samlas upp med händerna av den rena kvinnan för att sedan fermenteras och sedan silades yucafibrerna bort. När jag skulle gå och lägga mig låg ett enormt fint Indianhalsband i hammacan som Lina och David köpt av Indian. Ja det var onekligen en fin födelsedag!

314172-172

Nästa dag gick vi upp tidigt och åkte båt i åtta timmar med en kort lunch paus. Vi anlände till maripa och letade efter bussen som skulle ta oss tillbaka till ciudad bolivar och nattbussen till caracas. Tillslut kom en fulbuss och Tyskarna laddade upp med öl. Sen hade vi fest i reggeatonbussen och stannade flera gånger för att fylla på ölförådet. När vi väl anlände till ciudad bolivar fanns det inga bussar och ingen var särskilt sugen på att betala multum för en taxi så vi letade på en posada. Köpte biljetter till nattbussen på lördagen och spenderade hea dagen i staden som var mycket fin och hade mycket koloniala gamla byggnader. Och en enorm katedral vid plaza bolivar (finns i varje stad). Jag och david träffade en man vi spelat domino med i maripa som tog med oss på en guidad tur i staden. Senare gick vi på Jesus Soto Museet. Han är Venezuelas mest kända konstnär och jobbar mycket med illusioner. Finns flera verk i caracas.

På kvällen var det en stor teaterföreställning ; Jesus av Orinoco floden (Orinoco är veneuelas största flod som passerar staden) Det var för att det var påsk och handlade om jesus liv. Det var mycket folk och pjäsen var imponerande då de använde hla stranden som scen. De hade mycket effekter och använde microfoner och kameror för att alla skulle se och höra. Men vid åtta begav vi oss mot terminalen för att ta bussen vid tio. Vid sex imorse anlände vi till caracas.

Idag har jag bara pluggat och nu orkar jag verkligen inte skriva mer. Så det blir mer om politiken och den eventuella återuppblossande konflikten en annan dag. Förrsten hörde jag att idag återvände mer än 200 000 männsikor med buss till caracas terminaler. Mer eller mindre kaos i hela stan. (alla reser verkligen mycket)
Missa inte alla andra fina bilder på bilddagboken. (hoppas på att få fler av victor som hade en grym systemkamera och är skitduktig på att fota)
//Petra

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Shit va najs! Jag vill också. Dubbelhamaca, hahaha!

2008-03-24 @ 08:46:25
Postat av: Ronjj

vilken toppen resa! tyckte verkligen om bilden på pojken;) hoppas du fick en bra födelsedag! kram!

2008-03-24 @ 11:06:48
Postat av: mamma

Jättekul att läsa om din resa. Vilken upplevelse! Vad bra att du blev firad på din födelsedag. Vore kul att få se halsbandet.
// Puss

2008-03-24 @ 14:17:42
Postat av: Haplo

Baby!
fan vilka äventyr baby, det bara drar i mig, önskar att jag vore där. Låter som en himmelsk födelsedag.
"Ah, du menar födelsedagen som började med att jag vaknade upp vid vattenfallet o slutade med att jag söp på indianernas HB?"

Cumpleaños feliz.
Te quiero.

P.S Den enda bilden av en indian o så är det barnporr??

2008-03-24 @ 14:39:25
Postat av: Fuchikoma

Baby! Sweet att du kom hem hel. Låter som en mysig resa.

2008-03-25 @ 13:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0