cuando una gordita exploara de cuava y el caca de murciélago

Okej. Nu har det gått några dagar. Skolsituationen eskalerar. Hur mycket läxor som helst som hindrar mig från att utforska mitt nya hemland. Men jag känner mig inte så stressad. Första gången som jag inte känner att världen kommer gå under om jag misslyckas. Men det kommer jag ju inte att göra. Men samtidigt saknar jag lite motivation då jag vet att det finns massa andra roliga saker att göra. Men på vardagskvällarna när man kommer hem vid halv 8 snåret, måste fixa middag och plugga lite är det sällan det blir av att man tar sig för att åka någonstans. Eftersom resan till stan tar en timme och bussarna hem slutar gå vid tio blir man oftast för snål för att vara beredd på att lägga pengar på en taxi.
Jag försöker dock att hålla mig lite uppdaterad om vad som händer på chavezfronten men det är svårt. De största diskussionerna just nu handlar om chavez förslag till reformer av 1999 års konstitution.

Främst om att han ändrar så att presidenten kan väljas om hur många gånger som helst istället för högst två mandat. Opositionen säger: han blir en diktator. Chavez menar att det är folkets rätt att kunna välja vem de vill och ska inte hindras av någon konstitution och att detta redan tillämpas i flera europeiska länder.

Sänka arbetsdagen från 8 till 6 timmar. (Yay! säger jag) Men oppositionen menar att detta kommer sänka produktiviteten och ekonomin kommer stagnera. So what. Kommer däremot med stor sannolikhet sänka arbetslösheten och förbättra folkhälsan precis som det skulle göra i Sverige.

Och artikel 115 om olika former av äganderätt. Denna är jag inte alls insatt i men handlar om att folk ska ha mer inflytande och möjlighet att delta gällande gemensamt ägande.

Totalt är det 33 av 350 artiklar som infattas av reformen men dessa är de som får mest uppmärksamhet. Idag har jag varit på utflykt.


Jag steg upp klockan tio över fem för att vara vid chacaito vid halv sju. Som vanligt var jag i god tid och anlände vid fem över sex. Jag slöt upp med folk från skolan och kl åtta (istället för sju) lämnade vi caracas och åkte i tre timmar för att nå nationalparken och grottan ?Cueva alfredo juan" en av de största grottorna i venzeuela. Vi hade köpt ficklampor på vägen dit och alla tilldelades en hjälm.

314172-64



Sen begav vi oss in i berget genom en av grottans 15 öppningar. Först hopade vi fram på lite stenar. Sedan var vi tvungna att gå lite i vattnet. Snart vadade vi omvartanat med att vattnet nådde upp till låren. PÅ vissa ställen där vattnet nådde upp till hakan fick jag ta av mig ryggsäcken och bära den över huvudet. Visst hade jag blivit tillsagd att ta med ombyte men jag trodde att jag bara skulle bli lite smutsig. Inte bada i lerigt vatten. Men det var så häftigt. Vi fick klättra ned i hål och simma i vatten. Överallt fanns det fladermöss och massor av vackra kreationer skapade under de miljontalsår som vatten som runnit genom berget. Det är helt underbart att befinna sig på ett sådant ställe, vara blöt hela tiden och ändå inte frysa. Vi fick en och en kättra upp i ett hålrum fyllt med vatten och med ett inflöde som gjorde att det kändes som man satt i en kolsvart jacuzzi (vattnet var faktiskt varmaer och renare än duschvattnet här hemma) När vi gått i ett par timmar nådde vi ett stop som var en väldigt grov ?ihopvuxen? stalaktit och stalagmit. En av de största i sydamerika. Men ännu mer imponerande var den näst längsta (i sydamerika också) som fanns i grottrummet la Lluvia.

314172-65


Efter ytterligare promenader genom allt trängre och lägre gångar trodde jag att vi nått slutet. (det hela leddes av vana grottvandrare från universitet.) men istället visade det sig att vi skulle åla oss igenom en väldig smal passage. Så smal att jag inte kunde ha ryggsäcken på ryggen utan fick putta den framför mig. Gånger var lerig och när vi väl nådde utgången såg det ut som om allahade gyttjebrottats. Lyckligtvis kom vi ut vid ett vattenfall där vi kunde tvätta oss.
314172-66

Totalt gick vi i grottan i fem och en halv timma. Jag var väldigt vinglig på vägen tillbaka vid sexsnåret halkade jag ett par gånger. Vet ej om det berodde på att mina skor var så blöta, sämnbrit eller det faktum att det enda jag ätit på hela dagen var en banan och en mandarin. Men det var absolut en helt underbar upplevelse med undantag av att mina dyra skor gick sönder. :( Hoppas ni har det bra där hemma. Har hört att det ska vara en vacker höst. Här känns det lite svalare nu men är fortfarande mycket varmt. Särskilt om man kommer utanför caracas. Där är det aldrig mindre än 35 grader och dessutom högre luftfuktighet.


//Petra
Nu vill jag ha kommentarer. Eller ett hej. :)

mer bilder finns som vanligt på bilddagboken. men det var inte så lätt att ta bilder inne i grottan. n får ha överseende med att de är så dåliga. dessutom ville jag inte ta fram den då det var så blöt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

oj! om det var varmare än duschvattnet du är van vid så var det alldeles för varmt för mig :)
här är höst, men jag har inte orkat titta ut
hej

2007-09-30 @ 12:40:42
Postat av: omfg

Vacker höst, my ass! Träden är fina, men det regnar för mycket, åtminstone i Lund.

2007-09-30 @ 15:19:15
Postat av: Fuchikoma

Eh, hej!

2007-09-30 @ 17:25:21
Postat av: Mamma

Vilket äventyr, helt fantastiskt!

2007-10-01 @ 09:50:17
Postat av: camilla

tjo helt jävla otroligt. så det var alltså en skolutflykt...vad har vi här.. åka til svampen. hoppla.

2007-10-01 @ 14:29:38
Postat av: Ronjj

jag tyckte bilderna var helt OK om man jämnför med vad du hade för möjligheter, svårt o få rätt ljus i en grotta, i know^^
Men hösten är faktist fin fast det är den väl bara en vecka tills alla löv har lossnat från träden.
åt marknadsgodis igår o tänkte på dig, men personligen tycker jag att du ska njuta av livet där o inte sakna oss! lööv

2007-10-01 @ 17:57:04
Postat av: haplo

tja.. jag skulle kunna kommentera de otroliga äventyr du ger dig ut på.. eller så kan jag dra en liknelse med snubben jag mobbade för en kvart sen, vi har käkat 2 ggr idag, och hans mellanmål/lunch här har varit ett äpple och en clementin ^^
han säger att han äter en stadig frukost o middag o inte är hungrig vid den här tiden av middagen.. men det hindrar mig inte från att kalla honom marsvin; tvinga mig inte göra detsamma mot dig.. jag menar, de käkar ju marsvin där borta!

2007-10-02 @ 12:58:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0